Line og Inges specialeblog

onsdag, marts 15, 2006

De første 10 sider er skrevet!

I dag har jeg sendt mit teoriafsnit til min vejleder. Jeg er lidt spændt på hvad han siger til det. Men sidst jeg snakkede med ham, var han meget positiv, så....

Mit projekt handler mere nøjargtigt om, hvordan man kan Participatory Design i formidlingen af historie. Det lyder meget sort og smalt, men jeg tror der er mange indenfor historiefaget, der vil kunne bruge det. Participatory Design er en forksningstradition indenfor it-udvikling, som arbejder med brugerinddragelse. Det vil sige at brugerne tager aktivt del i udviklingsprocessen blandt andet gennem workshops og tests af prototyper. Mit projekt går ud på at undersøge hvordan de metoder kan bruges til at arbejde med begrebet historiebevidsthed. Det er sådan et begreb som folk snakker om uden egentlig at vide hvad de skal gøre med det. Historiebevidsthed drejer sig om hvordan vi opfatter historie og hvad vi bruger historien til - ligesom Participatory Design tager det udgangspunkt i brugssituationen. Selvom de to fagtraditioner beskæftiger sig med vidt forskellige ting, så har de overordnet det samme mål: At højne folks bevidsthed - hvad enten det er i forhold til teknologi eller fortiden. Så det går jeg og roder lidt med.