Line og Inges specialeblog

tirsdag, juli 11, 2006

Nu bliver det seriøst: Medlemskab i a-kassen!

I fredags sendte jeg min anmodning om optagelse i Magistrenes Arbejdsløshedskasse. Man kan bestille en såkaldt startpakke inden, og jeg havde selvfølgelig læst 'Din guide til dagpengesystemet' grundigt, inden jeg udfyldte skemaet for at være sikker på at gøre det rigtigt. Det er nemlig ikke helt lige til. Jeg var overrasket over at læse, at der nærmest findes stavnsbåndslignende tilstande i det danske dagpengesystem:

Hvad må jeg, når jeg får dagpenge?

Mere end du måske lige umiddelbart tror. Du må deltage i de fleste hobby- og fritidsaktiviteter, nogle former for kurser og uddannelse og visse typer frivilligt arbejde uden at blive trukket i dagpenge.

Til gengæld for denne 'frihed' er der til gengæld nogle pligter, som for eksempel:

Du skal møde op, hvis AF/anden aktør indkalder dig til møde. Hvis du ikke møder op, eller du møder forsinket, får du tre ugers karantæne, hvor du ikke får dagpenge.

Det er jo ligesom i mit studiejob som køkkenpige i 1864. Men gudskelov 'leger' vi kun i Den Gamle By, at vi kun har fri hver anden søndag, og at det bliver trukket i lønnen, hvis vi smadrer af porcelænet.

Bortset fra det har jeg i dag købt en eksamensgave til mig selv. Nemlig en taske fra det schweiziske firma Freitag. Tænk at man med et klik med musen kan bruge 145 euro.